De Munt / La Monnaie DE MUNT / LA MONNAIE
© Florian Mueller
Opera

Il Prigioniero
& Das Gehege
Luigi Dallapiccola, Wolfgang Rihm

Inleiding

“Hoop: de laatste marteling...” Sinds een gevangenbewaarder hem ‘broeder’ heeft genoemd, hoopt een gevangene op zijn vrijlating. Maar de deur van zijn cel geeft uit op een lange gang die naar de brandstapel leidt: zo wordt de illusie van vrijheid voor hem de ultieme straf. Dirigent Franck Ollu en theaterregisseur Andrea Breth brachten onlangs in de Munt de veelgeprezen Jakob Lenz van Wolfgang Rihm, een componist met wie ze opnieuw samenwerken. Ze koppelen een meesterwerk van de twintigste eeuw, Il prigioniero van Luigi Dallapiccola, aan Das Gehege van Rihm, een werk waarin een vrouw een arend uit zijn kooi bevrijdt – en hem dan doodt. Op de flamboyante lyriek van Dallapiccola volgt Rihms ‘nachtelijk tafereel’. De twee werken vormen een tweeluik waarin ambivalente verhoudingen tussen slachtoffers en beulen elkaar afwisselen en waarin individuele vrijheid en de mogelijke impasses van onze ‘vrije wereld’ in vraag gesteld worden.

* Opgelet. Tijdens "Das Gehege" wordt herhaaldelijk gebruikgemaakt van stroboscopische effecten. We willen mensen die gevoelig zijn aan deze lichteffecten waarschuwen voor eventueel ongemak en in extreme gevallen de kans op een toeval.

Synopsis

Met Il prigioniero en Das Gehege sluiten twee verhalen op elkaar aan die handelen over geweld, opsluiting en ambivalente verhoudingen tussen slachtoffers en beulen. Sinds zijn cipier hem ‘broeder’ noemt, hoopt de gevangene uit Il prigioniero op zijn bevrijding. De opengelaten deur van zijn cel geeft echter uit op een lange gang, die hem recht naar de brandstapel leidt. Zo wordt de illusie van vrijheid een ultieme foltering voor zijn terechtstelling. In Das Gehege [De kooi] is het een arend die 's nachts uit zijn kooi wordt bevrijd door een vrouw. Het dier oefent een erotische fascinatie uit op de vrouw, die erover fantaseert hoe ze door zijn klauwen wordt verscheurd. Maar zodra de roofvogel in vrijheid is gesteld, blijkt hij oud en krachteloos. Ze besluit hem zonder meer neer te schieten.

Interview met Andrea Breth & Franck Ollu

Lees hier het dubbelgesprek met de regisseuse Andrea Breth en dirigent Franck Ollu uit ons magazine MMM 40.

Downloads

Data & tickets

 – 

Plaats

De Munt

Duur

ca 2u (met pauze)

Taal

Gezongen in het Italiaans en Duits
Boventiteling in het Nederlands en Frans

Inleiding

Inleidingen 30' voor aanvang van de voorstellingen

Tarieven

Ticketprijzen van € 10 tot € 149
-30 jaar: € 10 / € 50
-15 jaar: € 10 / € 25

Streaming

uitzending op Klara
24.02.2018

uitzending op Musiq3
03.03.2018

streaming op
www.demunt.be/nl/streaming
20.02 > 12.03.2018

Nieuwe productie

Abonnementen
Galerij

Galerij

Il prigioniero & Das Gehege — Inleiding door Sofie Taes by La Monnaie De Munt
Data & tickets

Data

  • din 16 jan 2018

    Tijd

    20:00

    Plaats

    De Munt

  • don 18 jan 2018

    Tijd

    20:00

    Plaats

    De Munt

  • vri 19 jan 2018

    Tijd

    20:00

    Plaats

    De Munt

  • zon 21 jan 2018

    Tijd

    15:00

    Plaats

    De Munt

  • din 23 jan 2018

    Tijd

    20:00

    Plaats

    De Munt

  • don 25 jan 2018

    Tijd

    20:00

    Plaats

    De Munt

  • zat 27 jan 2018

    Tijd

    20:00

    Plaats

    De Munt

Bezetting
Bezetting

Muzikale leidingFRANCK OLLU
RegieANDREA BRETH

DecorsMARTIN ZEHETGRUBER
KostuumsNINA VON MECHOW
BelichtingALEXANDER KOPPELMANN
DramaturgieSERGIO MORABITO
KoorleiderMARTINO FAGGIANI

IL PRIGIONIERO

La MadreÁNGELES BLANCAS GULÍN
Il PrigionieroGEORG NIGL
Il Carceriere, Il Grande InquisitoreJOHN GRAHAM-HALL
Primo SacerdoteJULIAN HUBBARD
Secondo SacerdoteGUILLAUME ANTOINE

DAS GEHEGE

Die FrauÁNGELES BLANCAS GULÍN

Symfonieorkest en koor van de Munt
Kooracademie van de Munt o.l.v. Benoît Giaux

ProductionLA MONNAIE / DE MUNT
Co-productionOPER STUTTGART