Een van de meest geliefde opera-tweeluiken staat na vijftien jaar weer op de Munt-affiche. Obsessionele liefde en jaloezie zorgen in deze twee korte opera’s voor hoog oplopende emoties en voor passionele uitbarstingen in de muziek. Zowel in Cavalleria rusticana als in Pagliacci bevolken mensen van vlees en bloed de scène. De werkelijkheid wordt er theater en, wanneer de maskers afvallen, wordt het theater werkelijkheid. Mascagni en Leoncavallo brachten het landelijke Italië naar het operatoneel en luidden daarmee het muzikale verismo in. Damiano Michieletto is na zijn zomerse Elisir d’amore (2015) opnieuw in de Munt te gast met een mediterrane dramatiek die hem op het lijf geschreven is. Hij verplaatst de actie naar het einde van de twintigste eeuw, in een Zuid-Italiaans dorpje in de greep van armoede en hypocrisie. Met de toeschouwers uit Pagliacci kunnen we ons afvragen: “Menen ze het echt? Is dit ernst?” Kom het zelf ontdekken...
Vooraf. Turiddu was ooit verloofd met Lola, maar toen hij na zijn legerdienst thuiskwam, moest hij vaststellen dat Lola ondertussen was getrouwd met Alfio. Daarop is hij een relatie aangegaan met Santuzza.
Paasdag in een Siciliaans dorp. Turiddu ziet Lola in het geheim. Santuzza heeft vermoedens over Turiddu’s ontrouw en confronteert zowel Mamma Lucia, Turiddu’s moeder, als Turiddu zelf met het overspel. Ze smeekt haar geliefde om terug bij haar te komen, maar tevergeefs. Turiddu is niet van plan om toe te geven aan haar jaloezie en wijst haar af. Gekwetst onthult Santuzza aan Alfio wat er achter zijn rug gebeurt. Daarop daagt Alfio Turiddu uit voor een duel. Een stem roept dat Turiddu werd gedood.
Maria-Hemelvaart in een Calabrees dorp. Een troep acteurs, geleid door Canio, komt er een toneelstuk opvoeren. Canio’s vrouw Nedda wijst de avances van haar medespeler Tonio af, die zich gekwetst voelt en wraak zweert. Hij overhoort een gesprek tussen Nedda en haar minnaar Silvio, met wie ze wil vluchten. Tonio licht Canio in.
In het stuk dat ze moeten opvoeren speelt Nedda de rol van Colombina, die haar man Pagliaccio (Canio) bedriegt met Arlecchino. Tijdens de voorstelling raakt Canio steeds meer buiten zichzelf en uiteindelijk steekt hij – ogenschijnlijk in de rol van jaloerse echtgenoot – zijn vrouw en haar minnaar neer.
Lees hier het interview met de regisseur Damiano Michieletto uit ons magazine MMM 40.
–
ca 3u20' (met pauze)
Gezongen in het Italiaans
Boventiteling in het Nederlands en Frans
Inleidingen 30' voor aanvang van de voorstellingen
Ticketprijzen van € 10 tot € 149
-30 jaar: € 10 / € 50
-15 jaar: € 10 / € 25
live op
operavision.eu
14.03.2018
uitzending op Klara
14.04.2018
streaming op
www.demunt.be/nl/streaming
10.04 > 30.04.2018
19:30
19:30
19:30
15:00
19:30
19:30
19:30
15:00
14:00
Tickets enkel te verkrijgen via MM Tickets
19:30
19:00
Gala BNP Paribas Fortis
Muzikale leidingEVELINO PIDÒ
RegieDAMIANO MICHIELETTO
DecorsPAOLO FANTIN
KostuumsCARLA TETI
BelichtingALESSANDRO CARLETTI
KoorleiderMARTINO FAGGIANI
CAVALLERIA RUSTICANA
SantuzzaEVA-MARIA WESTBROEK
ALEX PENDA (7, 13, 16, 20, 21, 22.03.2018)
LolaJOSÈ MARIA LO MONACO
TuridduTEODOR ILINCAI
LEONARDO CAIMI (7, 13, 20.03.2018)
AlfioDIMITRI PLATANIAS
LuciaELENA ZILIO
PAGLIACCI
NeddaSIMONA MIHAI*
CanioCARLO VENTRE
TonioSCOTT HENDRICKS
PeppeTANSEL AKZEYBEK
SilvioGABRIELE NANI
Symfonieorkest en koor van de Munt
Kooracademie en Kinder- en Jeugdkoren van de Munt o.l.v. Benoît Giaux
ProductionLA MONNAIE / DE MUNT
Co-productionROYAL OPERA HOUSE COVENT GARDEN, OPERA AUSTRALIA, GÖTEBORGSOPERAN
* Omwille van familiale redenen diende Ainhoa Arteta af te zien van haar deelname aan deze productie.