Toen de achttienjarige Robert Schumann de grote dichter Heinrich Heine ontmoette, had hij zich aan een bittere misantroop verwacht. Niets was minder waar: voor hem stond een vriendelijke man “met een ironisch lachje om de mond”. Diezelfde ironie is te bespeuren in Heines poëziebundel Lyrisches Intermezzo, waarin een sombere, dichtende ridder zich opsluit in zijn kamertje, malend om een verloren liefde. Met gevoel voor drama besluit hij om zijn “boze oude liederen” op te bergen in een doodskist. Gedragen door reuzen (de kist is immers loodzwaar) laat hij zijn grote verdriet zinken naar de bodem van de zee. Op enkele dagen tijd spon de pasgetrouwde Schumann zestien van Heines gedichten tot een liedcyclus over de tegengestelde krachten van de liefde. Dichterliebe verklankt alle romantische clichés even gretig, van ontluikende lentekriebels tot de bittere pil van de afwijzing. De liedcyclus werd een ode aan twee vrouwen: Schumanns echtgenote Clara, wier muziek aan het begin doorklinkt, en de sopraan Wilhelmine Schröder-Devrient, voor wie de componist zijn liederen bestemde. Vandaag treedt de internationaal gerenommeerde sopraan Elsa Dreisig in hun voetsporen om samen met pianist Romain Louveau de luisteraar onder te dompelen in de sehnsucht van de Duitse romantiek.
13.2.2025 — 20:00
De Munt
Ticketprijzen van € 12 tot € 48
-30 jaar: € 10 / € 25
-15 jaar: Gratis (mits begeleid door een betalende volwassene)
90’ met 1 pauze
Uitzending op Musiq3
5.4.2025 (20:00)
ROBERT SCHUMANN
Dichterliebe (Heinrich Heine), Op.48 (1840)
***
MAURICE RAVEL
Ballade de la Reine morte d’aimer (Roland de Marès), M4 (1893)
GÉRARD PESSON
La lumière n’a pas de bras pour nous porter (1994-95)
MAURICE RAVEL
Tripatos (anoniem), MA 13 (1909)
RITA STROHL
La chevelure
Roses dans la nuit
(uit Bilitis, douze chants sur des poèmes de Pierre Louÿs, 1900)
GABRIEL FAURÉ
La Bonne Chanson (Paul Verlaine), Op. 61 (1892-94)
SopranoELSA DREISIG PianoROMAIN LOUVEAU
ProductieDE MUNT