Na Elektra, Parsifal en vorig jaar Powder Her Face, bekroont de spreekbuis van de verzamelde Franse muziekkritiek opnieuw een Muntopera met haar prestigieuze Prix de l’Europe Francophone.
De prijs van de verzamelde Franse muziekkritiek gaat naar De Gouden Haan, onze eindejaarsproductie van Nikolaj Rimski-Korsakovs laatste opera, gedirigeerd door muziekdirecteur Alain Altinoglu en in een humoristisch-sinistere regie van Laurent Pelly.
De voorbije jaren mocht de Munt verschillende prijzen van de Franse pers in ontvangst nemen, in 2015 bijvoorbeeld nog de prijs voor Beste Wereldcreatie (Penthesilea) en Beste Audiovisuele Realisatie (Lulu). Deze producties ontstonden echter in de optimale context van ons theater. Dat we de Franse pers ook konden overtuigen met de artistieke kwaliteit van onze extra-muros-producties doet ons bijzonder plezier. Het is bovenal een compliment voor het uitzonderlijke werk dat de teams ook in uitdagende omstandigheden steeds zijn blijven leveren.
De Munt en Proximus lanceren TikTok-campagne ‘Generatie Opera’
Hoe kunnen we opera toegankelijk maken voor de jongere generatie? En dus: hoe kunnen we een innovatieve brug slaan tussen klassieke muziek en de digitale wereld van de sociale media? Met deze vragen als uitgangspunt creëerden de Munt en Proximus samen een nieuwe campagne, waarbij Tosca als 403 korte TikToks werd gelanceerd.
Van 28 tot 30 maart vindt de tiende editie van het Porta Festival plaats, die helemaal in het teken staat van ‘Ghosts’. Ook in de Munt vinden dit jaar heel wat events plaats, van ontmoetingen met vooraanstaande schrijvers tot literaire rondleidingen.
Geef je mening over de Koningin Elisabethwedstrijd en win tickets!
Fans van de Koningin Elisabethwedstrijd, opgelet! Voor een publieksonderzoek zijn studenten van de UGent benieuwd naar je mening over dit prestigieuze concours.