Stel je kandidaat voor de Gerard Mortier Next Generation Award
De vzw ‘Mortier Awards’ reikt volgend jaar voor de vierde keer de Mortier Next Generation Award uit. De prijs, ter waarde van 30.000 euro, wil projecten van jonge kunstenaars ondersteunen die de geest van Gerard Mortier, voormalig Muntdirecteur en groot vernieuwer van de operakunst, uitdragen.
De Mortier Next Generation Award wordt om de twee jaar uitgereikt en omvat naast de financiering van 30.000 euro ook de gelegenheid om je artistieke project te presenteren op de Ruhrtriennale 2026 en een fellowship van enkele maanden aan het Wissenschaftskolleg zu Berlin, dat elk academisch jaar residenties aanbiedt aan een interdisciplinaire groep wetenschappers en kunstenaars.
Artiesten jonger dan 35 jaar kunnen vanaf nu hun kandidatuur indienen door vóór 15 november 2024 een projectbeschrijving van maximum 6000 tekens en een budgetoverzicht te mailen naar mortier-awards@gmx.at. Het is mogelijk om foto's, schetsen, video's of andere media toe te voegen (grote bestanden graag via WeTransfer).
Begin 2025 reikt een onafhankelijke jury de prijs uit.
Gerard Mortier (25 november 1943, Gent - 8 maart 2014, Brussel) stond drie decennia lang aan het hoofd van gerenommeerde operahuizen (De Munt, Opéra national de Paris, Teatro Real in Madrid) en festivals (Salzburger Festspiele, Ruhrtriennale). Gedurende zijn hele carrière plaatste hij opera niet alleen in het hart van het artistieke debat, maar ook van het socio-politieke discours. Zijn programmakeuzes werden gevoed door de diepe overtuiging dat opera als kunstvorm maatschappelijk relevante kwesties aan de orde moet stellen.
See also
‘Zingen op Maat’ als brug naar de buitenwereld
Op 4 mei organiseert Koor & Stem de derde editie van Zingen op Maat, een inspirerende workshop voor iedereen die werkt rond zingen met personen in kwetsbare situaties. Deze terugkomdag staat in het teken van zingen met personen in detentie.
De Munt en Proximus lanceren TikTok-campagne ‘Generatie Opera’
Hoe kunnen we opera toegankelijk maken voor de jongere generatie? En dus: hoe kunnen we een innovatieve brug slaan tussen klassieke muziek en de digitale wereld van de sociale media? Met deze vragen als uitgangspunt creëerden de Munt en Proximus samen een nieuwe campagne, waarbij Tosca als 403 korte TikToks werd gelanceerd.
Van 28 tot 30 maart vindt de tiende editie van het Porta Festival plaats, die helemaal in het teken staat van ‘Ghosts’. Ook in de Munt vinden dit jaar heel wat events plaats, van ontmoetingen met vooraanstaande schrijvers tot literaire rondleidingen.