De Munt kleurt oranje ter ondersteuning van de strijd tegen geweld jegens vrouwen.
Op 25 november, de Internationale Dag voor de Uitbanning van Geweld tegen Vrouwen, toont de Munt zijn steun aan de internationale organisatie Zonta.
Tussen oktober 2023 en februari 2025 presenteert de Munt een nieuwe productie van Wagners tetralogie, gedirigeerd door muziekdirecteur Alain Altinoglu en in een regie van Romeo Castellucci.
Beide artiesten hebben affiniteit met Wagner. De carrière van Romeo Castellucci - recent nog te gast met het indringende Requim - begon in 2012 in de Munt met Parsifal, terwijl onze muziekdirecteur met Lohengrin (2017), Tristan und Isolde (2019) en eerder dit seizoen nog een concertante Parsifal voor overrompelende muziekervaringen zorgde. Samen vormen de twee huisartiesten het ideale duo om enerzijds de theatrale dramatiek in de muziek tot leven te wekken, en anderzijds de universele thema’s uit Wagners magnum opus te distilleren en op scène te brengen.
De laatste keer dat dit grootse operavierluik in Brussel op de planken kwam was in de jaren '80. Toen engageerde Gerard Mortier de tandem Sylvain Cambreling/Herbert Wernicke voor Der Ring des Nibelungen. Bernard Foccroulles project met Antonio Pappano en Willy Decker sneuvelde in de jaren 90 om artistieke redenen. Hoog tijd dus voor een nieuwe tetralogie op maat van ons huis en in lijn met de tijdsgeest.
Das Rheingold gaat in oktober 2023 in première, Die Walküre volgt in januari 2024. Siegfried (september 2024) en Götterdämmerung (januari 2025) vallen in het laatste seizoen van huidig intendant Peter de Caluwe.
“Ik sta erop om in mijn laatste seizoen in de Munt twee essentiële pijlers van het operarepertoire samen te brengen: Richard Wagner en Claudio Monteverdi. Hun werken gaan in essentie om de queeste naar het goddelijke in de mens, en vice versa. De tweespalt tussen macht en liefde staat bij beide componisten centraal en vormt een perfecte reflectie op onze tijdsgeest. Het behoud van de door mensen gecreëerde wereldorde, blijft de dag van vandaag steeds voorrang hebben op de plek en de noden van het individu. De Monteverdi-trilogie en de presentatie van de tetralogie van Wagner vormen voor mij – samen met de vele wereldcreaties die we nog in het vooruitzicht stellen – een perfecte afronding van wat we in de afgelopen decennia in Brussel hebben gerealiseerd. Ik kijk met spanning uit naar de realisatie van deze ambitieuze projecten die ons huis in de internationale aandacht zullen blijven houden”, aldus Peter de Caluwe, algemeen en artistiek directeur van de Munt.