Opernwelt kroont Marlis Petersen tot 'Zangeres van het Jaar'
Het gezaghebbende Duitse vaktijdschrift Opernwelt heeft haar Jahrbuch 2020 uitgebracht. Daarin maakt het na bevraging van 50 onafhankelijke en internationaal gereputeerde critici de balans op van het voorbije operaseizoen. Na bekroningen in 2004, 2010 en 2015 wordt Marlis Petersen, momenteel in de Munt voor Die tote Stadt, voor de vierde keer uitgeroepen tot ‘Sängerin des Jahres’. Niemand doet het de Duitse sopraan na.
Marlis Petersen krijgt haar nominatie precies voor haar “onder de huid kruipende interpretatie van Korngolds Marietta (en Marie) in de Bayerische Staatsoper München, naast die van Salome (Strauss) aan het Theater an der Wien. In beide gevallen heeft de sopraan rolportretten neergezet die fascineren door hun gelaagdheid en hun existentieel gewicht; kortom, door een authenticiteit die de toeschouwer bijna doet vergeten dat het om kunstmatige personages gaat.”
Marlis Petersen was sinds haar Muntdebuut in 2006 als Konstanze in Die Entführung aus dem Serail (Mozart) al meermaals te gast in ons huis. Ze bracht er vertolkingen van Aphrodite in Henzes Phaedra (2007), debuteerde er als Marguerite de Valois in Meyerbeers Les Huguenots (2011) en zong in 2017 Leonore in een concertante versie van Beethovens enige opera.
Gun jezelf in 2025 een gouden herfst en scheep in voor een muzikale reis op de culturele slagader van Midden-Europa. Van 6 tot 23 november nodigen Rivages du Monde en de Munt je uit voor een Donaucruise in het gezelschap van onze MM Academy, die dit jaar zijn 10de jubileum viert.
Het geëngageerde amateurkoor van de Munt versterkt zijn rangen en gaat op zoek naar nieuwe, diverse stemmen. Interesse om mee te zingen? Schrijf je in voor een van de twee kennismakings- en auditieavonden, op maandag 20 en 27 januari 2025.
Trésors d’enfance: de nieuwe cd van de Kinder- en Jeugdkoren van de Munt
Net op tijd voor de feestdagen brengen de Kinder- en Jeugdkoren van de Munt onder leiding van Benoît Giaux hun cd Trésors d’enfance uit. Daarmee brengen ze een eerbetoon aan de Belgische componist Jean Absil.