De Munt / La Monnaie DE MUNT / LA MONNAIE

Il trittico

Synopsis

Tobias Kratzer
Leestijd
4 min.

Giacomo Puccini’s Il trittico bestaat uit drie korte opera’s van uiteenlopende genres, die – zoals kortverhalen in een verhalenbundel – inhoudelijk niet rechtstreeks met elkaar in verband staan. In hun thematische referenties zijn ze echter op een onopvallende manier met elkaar verweven en spiegelen ze elkaar.

IL TABARRO

De romantische liefde tussen de echtlieden Michele en Giorgetta behoort tot het verleden. Sinds de dood van hun kind zijn ze meer en meer uit elkaar gegroeid. Michele wordt ouder en ervaart door het zware werk op zijn sleepaak steeds meer de noden en de uitzichtloze situatie onderaan de sociale ladder. Giorgetta vlucht in een passionele affaire met de viriele Luigi, een loonarbeider van haar man.

Terwijl het leven op de kade doorgaat, verdrinken Tinca en Talpa, de twee andere loonarbeiders, hun problemen met alcohol of storten ze zich, net als Talpa’s vrouw Frugola, in escapistische fantasieën. Michele droomt van de triomf van de underdog.

Wanneer Giorgetta voor die nacht een geheime ontmoeting met haar minnaar Luigi regelt, slaat het noodlot toe: Michele vermoordt zijn concurrent en confronteert Giorgetta met het lijk van haar minnaar – onder de mantel waarmee hijzelf haar in gelukkiger tijden opwarmde.

SUOR ANGELICA

Onderdrukte hartstochten en onvervulde verlangens zijn schering en inslag in een nonnenklooster: Zuster Osmina verbergt ‘rozen’ in haar mouw tijdens de gebedsdienst. Zuster Dolcina hunkert naar zoetigheid, Zuster Genovieffa naar fysieke nabijheid. Maar het grootste geheim is dat van Zuster Angelica: ze is de moeder van een buitenechtelijk kind.

Wanneer Zuster Angelica bezoek krijgt van haar kille tante, de prinses, – die haar handtekening nodig heeft in een erfeniskwestie – verneemt ze iets vreselijks: haar zoontje is twee jaar eerder bezweken aan een ernstige ziekte.

Tevergeefs zoekt Zuster Angelica vrede in het gebed. Door God en de andere zusters in de steek gelaten ziet ze in de zelfmoord haar laatste redmiddel. Stervend ziet ze haar zoon voor zich en vindt ze troost in de klanken van hemelse koren.

GIANNI SCHICCHI

Op zijn sterfbed laat de rijke Buoso Donati al zijn bezittingen na aan een klooster. Wanneer de talrijke verwanten van de overledene – aangevoerd door diens nicht Zita – zijn testament ontdekken, zijn ze geschokt en voelen ze zich bestolen van hun rechtmatige erfenis.

Rinuccio, een jong familielid, weet raad: de vader van zijn liefje Lauretta, de alom bekende Gianni Schicchi, moet de familie helpen. Door zijn lagere sociale positie stuit Gianni Schicchi eerst op de nodige scepsis van de zich nobel voordoende familie, maar hij weet hen toch te winnen voor zijn plan: het lijk van Buoso Donati moet worden verstopt en Gianni Schicchi zal, vermomd als de overledene, een nieuw testament aan de notaris dicteren.

Uiteindelijk slaagt Gianni Schicchi erin om niet alleen de arts en de notaris te bedotten, maar ook de familie te misleiden door aan de notaris een testament te dicteren waarvan hij zelf de grootste begunstigde is. En de verontwaardigde nabestaanden kunnen het bedrog niet aan de kaak stellen, anders zouden ze hun eigen betrokkenheid bij het complot onthullen.

De familieleden zien zich hun erfenis wederom ontglippen. De underdog Gianni Schicchi triomfeert. En de toekomst behoort toe aan de romantische liefde van het jonge stel Rinuccio en Lauretta.

— Vertaling: Maxime Schouppe