Onvoorstelbare vormen bouwen
Michael Hansmeyers decorontwerp voor ‘Die Zauberflöte’
- Leestijd
- 5 min.
Voor de decors van onze productie van Die Zauberflöte – een van Mozarts beroemdste werken en een van de meest geliefde opera's van het hele repertoire – deed regisseur Romeo Castellucci beroep op de architect Michael Hansmeyer. Voor de constructie van zijn gigantische, door algoritmen uitgewerkte architectureale vormen werkte Hansmeyer samen met het constructieatelier Factum Arte.
3D MODEL
Vooraleer met het effectieve freeswerk te starten, maakte het Factum-ontwerpteam een 3D-model om het resultaat te voorspellen. Het geheel bestaat in totaal uit negen elementen: vier daarvan hangen vijf tot zes meter boven het speelvlak, terwijl de vijf andere kunnen bewegen over de basis van de structuur. Vanwege de grootte was het van cruciaal belang om elk van deze negen elementen zodanig op te delen dat ze naar het operahuis zouden kunnen getransporteerd worden.
In de beginfases van het project moest het Factum-team een geometrisch model in hoge resolutie omzetten naar een reusachtig fysiek object. Het geometrisch model werd gemaakt met een algoritme dat Michael Hansmeyer zelf op maat programmeerde. Om de montage van de decorstukken te vergemakkelijken werd een schaalmodel geprint in 3D.
CONSTRUCTIE
Vervolgens werd elk onderdeel geproduceerd door een 6-assige robotfreesuitbreiding en een 5-assige CNC-freesmachine in het centrale atelier van Factum Arte. De grootte van het operagebouw leverde opnieuw problemen op, waardoor deze fase twee volledige maanden in beslag nam.
De tweede fase van de uitwerking van het decor voor Die Zauberflöte was de montage van het geheel en het aanbrengen van een stabiliserende aluminium structuur die alle onderdelen samenhoudt.
Elk onderdeel werd gemaakt van EPS met een hoge dichtheid en werd gecoat met een spray om de details en lagen van hars en glanzende witte verf te behouden. Het eindresultaat was een enorm decorstuk, met een totale hoogte van 10 meter, een breedte van 12 meter en een diepte van bijna 8 meter.
OPBOUW IN DE MUNT
Nadat alle elementen naar Brussel werden getransporteerd, wordt het decor opgebouwd. De machinisten maken de aparte delen vast aan de toneeltoren en creëren de illusie van één geheel.
EN DAN... OP SCENE
Op de scène wordt duidelijk dat de decors, kostuums en rekwisieten deel uitmaken van één doorgedreven benadering die niet onopgemerkt bleef. Het NRC Handelsblad schreef: “In het eerste bedrijf voert Castellucci de strenge symmetrie consequent door in een adembenemende mise-en-scène. Pronkkostuums, donzige vogelveren, en hallucinante fractaldesigns zorgen voor een hagelwitte rococotrip.”